Thursday, July 23, 2009

Berehat sebentar...

Cerita bermula di suatu stesen minyak. Di stesen minyak ni ada 2 org pekerja bangla yang tahu berbahasa Melayu sikit-sikit, omputih sikit & bahasa bangla yg sememangnye dia pro. Sorang tu namanye Majid & sorang lagi namanya Iqbal.

Pada suatu hari, berhenti sebuah kereta mewah Mercedes utk mengisi minyak. Pemandu kereta tu seorang Pak Arab. Kebetulan pula minyak di pam telah kehabisan dan ini telah membuatkan Iqbal poning kepalo nak bagitau pada Pak Arab tu yang minyak dah abih. Pak Arab tu pula tak tau sepatah haram Bahasa Melayu, cuma tau omputih skit & bahasa ibundanya iaitu Bahasa Arab..

Iqbal cuba memberitahu PakArab tu sambil menyebut "fuel" & disusuli gerakan memusingkan tangan menandakan minyak habis, tapi Pak Arab tu ternganga tak paham. Iqbal mencuba sekali lagi dengan menyebut "fuel" & disusuli gerakan memusingkan kepala, tapi Pak Arab tu ternganga luas tak paham!!..

Iqbal nak buat macamana lalu dia pun pergi menemui Majid utk menerangkan situasi sebenar. Mereka bercakap dlm bahasa bangla dan bunyinya lebih kurang macam ni:

Iqbal: Majid, tolong aku majid, Pak Arab tu tak tau minyak dah abih..
Majid: Ala...ko cakap je la..minyak dah abih..
Iqbal: Dah cakap dah, tapi dier tak paham...aku lak, tak tau cakap omputih.. Yes , No, Alrite & I lap U tau ler..
Majid: Aku pun tak tau gak cakap omputih...
Iqbal: ala..ko tolong ler aku..
Majid: ok...aku tau sikit-sikit cakap arab..


Lalu pergi la..si Majid kat Pak Arab tu & dgn selamba dek..nye berkata; "Fuel!, Sodoqallah'hul. .azim".

No comments: