Saturday, September 12, 2009

Yang Tampak dan Yang Tersirat




Hari ni,sambil marking paper dan tengok cerita lawak,ada satu scene dalam cerita tu yang menunjukkan mengenai scene tengok pelangi beramai-ramai.Bila aku tengok pelangi tu membuatkan aku teringat,waktu kecik-kecik,aku takut betol nak tunjuk pelangi pakai jari telunjuk sebab kata orang,nanti jari kudung.

Dalam masyarakat kita,banyak benda camtu.Pantang larang yang bila aku kecik-kecik aku percaya betul-betul,maksudnya aku tak nampak apa sebab sebenarnya pantang larang tu diturunkan oleh orang-orang tua tapi bila dah besar ni baru la nampak apa kegunaannya.Contohnya:

1) Jangan lalu bawah ampaian,nanti kena culik dengan hantu - sebab sebenar adalah untuk supaya kita jangan lalu bawah ampaian dan langgar semua baju lalu jatuh

2) Anak gadis jangan menyanyi kat dapur,nanti dapat suami tua - kakak dan adik aku selalu kena marah dengan mak aku dulu pasal ni.Bila fikir balik,rupa-rupanya pesan sebenar dia,jangan terleka masa masak,nanti hangit.

Banyak pesanan orang-orang tua melayu yang sebenarnya bagus dalam kehidupan seharian kita tapi cara penyampaiannya agak terlalu tersirat dan nampak lebih kepada cuba menakut-nakutkan orang.Hahaha.

Ada banyak lagi pantang-larang yang aku terlupa tapi aku yakin satu masa dulu aku takut benar.Banyak kebaikannya pantang larang ni tapi bila sekarang ni fikir,membuatkan orang Melayu ni jadi satu bangsa yang agak penakut dengan benda-benda yang sangat trivial.Mungkin dengan kemajuan akal fikiran,budak-budak sekarang ni kalau nak di beri tunjuk ajar,perlu dilakukan secara terus terang.Tidak perlu lagi secara berselindung dan tersirat seperti zaman dulu.

Tapi sayang jugak kalau budaya pantang larang ni terlupus akibat daripada kemodenan fikiran orang Melayu.Bila difikir-fikir balik,ini adalah salah satu benda yang boleh membuatkan seseorang terimbas kembali zaman kecil atau muda mereka dan benda ni dah jadi sebahagian daripada budaya kita walaupun nampak agak kolot sekarang ini,tetapi agak sayang kalau budaya ini tidak diteruskan ke generasi akan datang.

\\Ada lagi ke pantang larang yang rasa pelik?emm apa reasoning sebenar tak boleh tunjuk pelangi pakai jari telunjuk?

1 comment:

Anonymous said...

aku pn x tahu